Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Sunday, May 16, 2010

kEBANGGAN SEORANG GURU


"Saya sanggup berkhidmat dimana-mana jua tuan, di pedalaman Sabah mahupun Sarawak. Sekolah Orang Asli pun sanggup..." Itulah janji yang diucap sewaktu panel penemuduga mengajukan soalan kepada calon-calon yang berhajat menjadi guru!
Ketahulilah sesungguhnya untuk menjadi seorang guru yang berjaya tugas kita bukan setakat menyampaikan ilmu tetapi lebih daripada itu.Kita adalah model kepada kain-kain putih yang mahu dicorakkan. Kitalah adalah ibu atau bapa kepada setiap anak yang menjadi murid di tempat kita bertugas.Mendidik, membimbing dan mencorak kehidupan insan suci itu adalah tanggungjawab yang maha berat yang sepatutnya kita laksanakan sepanjang kita dipanggil 'cikgu'.
Berjaya melahirkan murid ynag dapat 5A dalam UPSR, 9A dalam PMR dan 10A1 dalam SPM belum pasti membuktikan kita seorang guru yang cemerlang dan berjaya. Kejayaan itu lebih bermakna apabila cikgu dapat menjadikan murid yang tak tahu membaca kepada tahu membaca, tak pandai menulis kepada pandai menulis, buta kira-kira jadi celik semua formula. Dunia akan terpegun apabila mendengar 'yang dapat 5A tu adalah bekas murid kelas pemulihan' ...... alangkah besarnya kejayaan CIKGU!
Seorang guru yang berjaya mampu membentuk jiwa anak murid yang mulanya kurang ajar, malas, dan apa-apa yang tidak baik menjadi seorang insan yang lebih bersopan santun, rajin dan apa-apa yang baik...
Guru yang cemerlang sepenuh jiwanya adalah guru, setiap detik perjalanan hidupnya akan memikirkan anak muridnya, sekolahnya dan apa-apa yang berkaitan dengan tugas gurunya....dan yang teramat penting CIKGU tidak 'mencuri' waktu muridnya untuk buat kerja yang lain!
TAHNIAH kepada semua guru semoga anda adalah guru yang sejati. SELAMAT HARI GURU....DAN TERIMA KASIH CIKGU YANG TELAH MENGAJAR AKU DARIPADA TAK TAHU KEPADA AKU YANG HARI INI..

No comments:

Post a Comment