Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Thursday, June 10, 2010

Setiap ujian ada pahala besar!


Tertarik dengan artikel dalam majalah kegemaran saya MW, ingin rasanya berkongsi dengan rakan-rakan penggemar blog. Antara intipati artikel berbunyi" Apabila berhadapan dengan dugaan, hendaklah kita pandai menerima ketentuan dan takdir Allah secara positif supaya hati kita akan tenang dan kita juga akan mendapat hasil yang positif daripadaNya.
Contohnya: Jika ditakdirkan kita mendapat anak-anak yang nakal.Setiap hari ada sahaja kelakuannya yang mengganggu kita. Kalau kita menerimanya secara positif, kita akan berkata kepada diri kita,"Kerana dosa-dosa akulah anak-anak aku nakal.Allah buat seperti ini untuk membersihkan dosa-dosa aku yang lepas."
Allah beri kita ujian ini untuk memberi kita pahala besar. Kalau kita sabar, bukan sahaja kita akan dapat ganjaran di sisi Allah tetapi yang lebih penting, kita dapat mendekatkan diri kepada Allah.Lantaran itu, terimalah segala takdir Allah dengan sebaiknya. Anggaplah setiap takdir itu sebagai didikan terus daripada Allah dengan penuh kasih sayang. Dengan sikap sebegini, hati tidak akan tertekan, kita dapat menambah rasa kehambaan serta dapat pula mengungkai sifat-sifat yang tidak baik dalam diri kita dengan lebih cepat. Malahan kita juga tidak akan mengakibatkan kesan tidak baik kepada orang di sekeliling kita."
Wallahualam.

No comments:

Post a Comment