Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Sunday, February 13, 2011

Bahaya Emosi yang Keterlaluan

Banyak kes yang berlaku memang melibatkan emosi, tetapi kita tidak boleh dikuasai emosi sepenuhnya. Memang benar terdapat pelbagai peristiwa yang menyakitkan hati tetapi sakit hati adalah satu luahan emosi dan tidak perlu diikutkan atau terlalu mendalaminya. Kadang kala peristiwa yang berlaku tersebut adalah secara tidak disengajakan, tidak disedari atau tidak difahami dengan baik dan yang pentingnya ada peristiwa boleh dimaafkan.
Memang benar sesuatu peristiwa yang telah berlaku adalah sukar untuk dilupakan, tetapi bukankah itu juga satu luahan emosi juga? Ramai orang menghancurkan diri, keluarga atau persahabatan dek kerana terlalu mengikut emosi dan bertindak dengan emosi yang selalunya emosi keterlaluan.
Sepatutnya, kita perlu menghadapi sesuatu peristiwa dengan tenang, tabah dan berinformasi. Jika kita ingin marah, marahkanlah dengan baik dan kemudian cepat-cepat bertenang keranan kemarahan, dendam dan apa jua emosi yang anda ingin ikutkan itu tidak memberikan kita kebaikan untuk masa panjang ke hadapan. Maksudnya, fikirkanlah dengan akal dan ilmu dan tidak semestinya terletak pada cita rasa, perasaan atau kemahuan semata-mata.....

Sayang Iz : Kadang-kadang marah juga kalau pagi-pagi orang tak senyum....!

No comments:

Post a Comment