Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Wednesday, August 10, 2011

Bahaya dan Bahana Lidah.

Lidah manusia sangat tajam. Ketajaman lidah tidak sama seperti ketajaman mata pedang. Luka akibat mata pedang mungkin akan sembuh, namun luka akibat ketajaman lidah seseorang sukar disembuhkan.
Firman Allah Taala dalam surah al-Hujurat ayar 12 memadai menunjukkan kekuatan larangan mengumpat iaitu senjata yang menggunakan lidah.
"Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telag mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh sebab itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah.
Mengumpat sepertimana pandangan al-Ghazali dan diikuti oleh al-Nawawi dijelaskan dengan makna seseorang menyebut tentang sesuatu perkara mengenai orang lain yang tidak disukai olehnya.Sama ada berkaitan tubuh badan, agama, dunia, diri, jasad, perangai, harta, bapa, anak,isteri, suami, gerak geri, pakaian, diam dan lain-lain yang berkaitan dengan seseorang.
Begitu juga sama ada dengan lafaz, isyarat mata, atau sebagainya. Pendek kata, semua perkara yang kita lakukan yang boleh melukakan hati saudara kita sekiranya dia mengetahui hal tersebut, maka ianya adalah mengumpat.Sesungguhnya mengumpat adalah riba yang paling dahsyat dengan mencerobohi maruah seseorang muslim dengan tanpa hak.!

Sayang Iz: Marah itu mudah, sabar itu indah. Memafkan secara lahiriah belum pasti memperoleh kemaafan secara batiniah!

No comments:

Post a Comment