Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Sunday, August 21, 2011

Kau tersenyum ku tersenyum

Senyum sebagai sedekah, kerana ia menyenangkan hati orang. Sedekah itu sendiri pada dasarnya menyenangkan dan menggembirakan. Senyum seindah suria yang membawa cahaya. Senyumlah dari hati duniamu berseri.
Senyuman adalah memulakan bicara sebagai tanda salam perkenalan. Senyum kepada saudara seislam dan sesama manusia. Walaupun tanpa majlis tertentu , kita tetap dianjurkan untuk senyum terutamanya di dalam kehidupan harian dan setiap perbuatan kena mulakan dengan senyuman.
Dalam islam bermanis muka, ceria dan senyum sangat dituntut untuk tidak kelihatan sombong. Kita mendapat pahala sedekah sebanyak mana, itu Allah yang tentukan. Jika orang senyum kepada kita balaslah dengan senyuman atau riak muka yang manis, jika kita menarik muka bererti kita seorang yang sombong dan bongkak. Apabila sudah menjadi sombong dan bongkak itu sudah dianggap berdosa.Balaslah senyuman itu walaupun dengan cara anggukan sebagai tanda kita faham makna senyumannya.
Kita tidak boleh ada perasaan riak, hasad, dengki, sombong, bongkak dan berburuk sangka. Semua perasaan itu jika tidak ada di dalam diri maka akan menampakkan keikhlasan hati akan menyerlah di wajah. Perasaan yang akan lahir di dalam senyuman adalah kebaikan sifat di dalam hati.Senyuman dan ketawa adalah rawatan untuk orang yang susah hati dan stress.

Sayang Iz: Tidak perlu kata apa-apa, kertas putih salju kucoretkan kedukaanku....


No comments:

Post a Comment