Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Monday, January 23, 2012

Nikmat berkata-kata.



Apabila kita ingin sesuatu perubahan pada diri kita, maka kita perlu perhatikan kata-kata yang kita ucapkan. Kata-kata yang keluar daripada mulut ada pengaruh kepada diri kita sendiri. Berkata-kata yang elok untuk mendapat kehidupan yang elok. Kata-kata adalah doa yang didengarNya.



Namun ramai dalam kalangan kita berasakan apalah sangat makna kata-kata yang disebut secara bergurau, secara keluhan, secara nyanyian atau sebagainya. Sering kali ada yang mengeluarkan kata-kata negatif tanpa berfikir panjang. Lagu yang didendangkan juga banyak mempengaruhi kehidupan kita, bayangkan jika setiap hari kita mendengar lagu-lagu yang berunsur ketuhanan, lagu-lagu yang menyimpan makna positif, lama-kelamaan liriknya akan terlekat juga di sanubari kita tanpa kita sedari. Hal ini kerana kata-kata yang baik akan menjadi doa yang baik.



Begitu juga jika saban hari kita mendengar lagu yang penuh dengan putus harapan, tiada daya juang, atau berasakan diri amat malang, bagaimana dengan jiwa yang setiap kali mendengarnya. Apalagi jika ketika itu orang tersebut benar-benar sedang mengalami kekecewaan. Pasti jiwa itu akan semakin sayu, semakin sedih dan air mata kecewa mungkin akan mengalir. Dan aura positif akan tercalar...........






Sayang IZ: Kerana itu kita sering mendengar kata-kata seperti ini: 'Kita adalah apa yang kita fikirkan'. Jadi fikirkanlah kenapa Allah mencipta kita?

No comments:

Post a Comment