Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Wednesday, January 11, 2012

Sukarnya membohongi HATI!

Antara sakit yang lebih menyakitkan daripada pelbagai penyakit yang lain ialah apabila hati kita disakiti. Lebih parah dan teramat sakit jika yang menyakiti itu orang kita sayangi, yang kita hormati yang kita kasihi.

Mengapa ada yang rasa amat puas dan gembira teramat apabila berjaya menyakiti hati orang lain?!

Tapi.... bukalah hati dan lapangkan jiwa. Walau sesukar mana kita terpaksa menerima sesuatu keadaan. Hanya orang yang terpilih dan berpegung teguh pada ajaran agama yang dapat membuka hatinya untuk menerima apa-apa saja keadaan. Selain persoalan iman yang perlu ditingkatkan, pengurusan hati memang persoalan yang mesti kita selesaikan terlebih dahulu.

Kita mesti sedar bahawa mungkin dengan membuka hati barulah dunia akan terbuka. Menyedari bahawa kadang-kadang hidup ini memang tidak sesuai dengan apa yang kita harapkan tetapi kita tetap melangkah jua.

Apa yang kita alami itu hanyalah cubaan kecil yang Allah turunkan buat menguji kita. Yakinlah bahawa orang lain mungkin malah pernah menghadapi persoalan yang lebih parah, lebih rumit daripada semua kekecewaan yang kita hadapi.......

Yakinlah, Allah akan memberi pertolongan selagi kita bersandar kepadaNya.


Sayang Iz: Air mata tak bererti lagi......dan hati memang sukar untuk dibohongi!

No comments:

Post a Comment