Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Thursday, March 25, 2010

Akhirnya anakanda Syafiq buktikan....



Hari ini telah berlansung pertandingan Pidato Intergriti IPG Piala Menteri Pelajaran peringkat zon selatan dan zon tengah. Aku yang hadir dengan seorang sahaja penyertaan lantaran peserta kedua yang telah menarik diri sebelum bertanding, pada awalnya menjadi bualan dalam kalangan pensyarah pengiring yang lain. Kata mereka biarkan pelajar tu bertanding, kenapa nak tarik diri dan macam-macam lagilah ulasan dan pendapat yang mereka luahkan...Sebenarnya aku berasa malu dan segan juga kerana mereka semua mendaftarkan dua orang peserta. Namun apa dayaku, Hisham menarik diri di saat akhir menyebabkan aku tidak berkesempatan mencari pengganti!Aku enggan mengulas panjang lantas mendiamkan diri mengikuti sesi pertandingan. Hisham tetap aku bawa bersama bertujuan untuk memberi semangat dan keyakinan diri kepadanya.
Harapan hanya tertumpu pada Syafiq.Persaingan amat sengit.Johan, naib johan dan ramai peserta lain yang menyertai pertandingan pidato piala Datin Asarian pada 2009 turut mengambil bahagian. Tapi dari awal aku yakin Syafiq tidak akan mengecewakan aku.Aku tetap tenteramkan dia walau pun sebenarnya aku juga tidak tenteram.
Hampir jam 4.30 petang pertandingan tamat dan keputusan diumumkan. Menurut Ketua Hakim mereka juga sukar memilih pemenang kerana beza markah antara pemenang pertama, kedua dan ketiga terlalu kecil.
Tahniah Syafiq! Dia dapat tempat ketiga manakala johan dan naib johan digondol oleh tuan rumah sendiri. Aku puas hati dengan keputusan hakim kerana perbezaan markah mungkin disebabkan pengaruh tepukan penonton kepada peserta tuan rumah!
Kemudian, rakan-rakan pensyarah yang lain berkata-kata lagi, kata mereka Raja Melewar bawa seorang pun boleh menang.....Tak kisahlah, apa-apa pun aku gembira hari ini.
TAHNIAH ANAKANDA DAN TERUSKAN PERJUANGAN DI PERINGKAT KEBANGSAAN.

No comments:

Post a Comment