Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Thursday, March 11, 2010

"Generasi Sandwich'


Usia dewasa pertengahan sememangnya membawa pelbagai perubahan dalam kehidupan manusia. Individu pada usia pertengahan ini dilabelkan sebagai 'generasi sandwich' kerana mereka bertanggungjawab ke atas ibu bapa dan dalam masa yang sama,mereka mempunyai tanggungjawab ke atas anak-anak mereka juga. Perkembangan personaliti pada usia pertengahan dapat dilihat daripada perubahan perasaan atau emosi aktif kepada pasif.Penyelidik berpendaapt bahawa pada usia 40an, manusia merasakan mereka mampu mengawal persekitaran,halatuju dan juga akibat daripada keputusan mereka sendiri.Kimmel (1980) menyatakan bahawa personaliti usia pertengahan adalah lebih stabil daripada kehidupan awal mereka. Individu ini juga menambah pengalaman mereka untuk mengendali stress dan masalah.
Selain itu, usia sebenarnya bukan faktor yang menghalang individu untuk melakukan aktiviti lasak seperti mendaki gunung, menjelajah hutan, berkayak dan lain-lain lagi.
Dan yang penting, pada usia 40-an,individu sudah mencapai tahap prestasi yang baik dalam hidup berikutan pendidikan dan juga pengalaman yang banyak....!

No comments:

Post a Comment