Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Tuesday, March 23, 2010

PENAT....! tiada dalam diari seorang guru.


Apabila anda memilih untuk menjadi seorang guru ataupun pendidik, anda perlu menyediakan minda, fizikal, dan persekitaran yang tepat dengan kerjaya dan kehidupan seorang GURU. Tugas mendidik tidak berakhir apabila berbunyinya loceng balik sekolah pada setiap hari. Begitu juga para pendidik. 'Punch out' pada pukul 4.45 petang bukan bermakna tamatnya tugas seorang pendidik pada hari tersebut. Tugasnya berlarutan hingga di rumah dan berhenti bila dia melelapkan mata terlena. Itupun kekadang mimpinya juga tentang tugas-tugas sebagai guru yang belum atau perlu dilaksanakan keesokannya.
Menjadi guru, bererti kita telah bersedia memadamkan makna 'penat' atau letih dalam dairi hidup kita. Tugas mendidik tidak pernah berhenti setakat di bilik darjah atau di bilik kuliah, waktu malamnya disambung lagi melalaui talian internet, telefon ataupun pesanan ringkas. Semua perlu dilayan, perlu dijawab, perlu diselesaikan, dan sebagai pendidik kita akan berasa amat puas apabila berjaya menyampaikan ilmu dan mendidik,menyelesaikan kekusutan anak didik kita sehinggalah mereka berasa'lega'dan akhirnya berjaya.
Kepada bakal pendidik, menjadi seorang guru bukanlah cara mudah untuk memperoleh kesenangan ataupun kekayaan tetapi menjadi seorang GURU adalah jalan singkat untuk mengumpul aset di hari kemudian yang lebih membahagiakan......ADIOS!

No comments:

Post a Comment