Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Wednesday, September 7, 2011

Rajut Persaudaraan di Bulan Mulia Ini

Syukurlah kerana kita masih diberi kesempatan berjumpa pada bulan mulia ini. Bulan meraikan kemenangan setelah Ramadhan kita tempuhi dengan takwa. Kerana itu, walaupun Ramadhan baru beberapa hari meninggalkan kita, namun ada perasaan rindu padaRamadhan. Jika Ramadhan kita lalui dengan sungguh-sungguh, maka bolehlah kita dianggap sudah mendapat kemenangan.
Tidak ada kesempatan yang lebih indah dalam kehidupan ini selain saat menyambut Aidilfitri. Waktu beginilah kita dapat berkumpul bersama-sama ahli keluarga, sanak-saudara dan sahabat taulan. Kita bersilaturrahim dengan sesiapa sahaja. Tidak sahaja kenalan rapat, kenalan baru dan tidak dikenali juga dapat diikat dengan tali silaturrahim Aidilfitri. Semua mempunyai makna yang sama. Yang penting salam bersalaman, berjabat tangan, maaf memaafi.
Menjalinkan silaturrahim dan mempereratnya kembali, inilah saat dan momen paling tepat kerana pada hari-hari biasa, kita disibukkan dengan pelbagai pekerjaan dan tuntutan hidup sehingga waktu untuk silaturrahim terasa kurang dan sempit. Justeru, pada hari raya adalah waktu yang paling sesuai kerana tidak ada alasan sibuk lantaran semua orang tahu bahawa hari raya adalah hari cuti.
Mudah-mudahan dalam kesempatan cuti panjang hari raya, marilah kita suburkan tradisi bersilaturrahim ini kerana silaturrahim melapangkan rezeki dan memanjangkan umur.......
Moga kita semua mendapat reda dan rahmatNya.Amin!

No comments:

Post a Comment