Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Sunday, September 11, 2011

YANG BERHARGA itu nilai.....

Memahami erti nilai sesuatu perkara baik berbentuk material mahupun berbentuk hubungan merupakan perkara pokok yang perlu didasari dengan sikap kasih sayang. Memahami nilai hanya dalam bentuk harfiah tidak membawa banyak makna dalam hidup kerana kita tidak merasa nilai yang sepatutnya dinikmati.
Nilai itu amat berharga dan begitu bererti seandainya dilihat dari sudut hati dan perasaan. Maka sebab itu ada diantara kita menangis seperti kehilangan orang yang dicintai hanya kehilangan sekeping gambar atau sehelai baju cuma.
Hal ini adalah rentetan dari pengertian nilai yang benar yang terbit dari hati dan perasaan. Mulai hari ini, mari kita sama-sama menilai apa yang bernilai dalam diri kita serta kehidupan kita. Lihat dan timbangkanlah dengan hati dan perasaan sama ada kita benar-benar menghargai nilai yang ada itu atau ianya hanya sekadar keperluan dalam laluan kehidupan kita. Seandainya ia benar-benar bernilai maka peliharalah ia, peliharalah dengan kasih sayang yang bersandarkan kasih yang maha pengasih lagi penyayang.
Seandainya ia hanya seperti biduk yang lalu, janganlah kita buang dengan nista kerana setiap detik perencanaan Allah S.W.T pasti ada jalan penyudahnya. Hiduplah dengan nilai yang bernilai dan bukan nilai yang hanya dilihat secara harfiah yang penuh kepura-puraan lagi menjengkelkan....

Merasa kehilangan itu adalah sebuah nilai yang berharga ...................

No comments:

Post a Comment