Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Sunday, October 23, 2011

Hadapilah duniamu dengan senyuman


Jika kita menghadapi masalah, cubalah kita ingat-ingat masalah sukar yang pernah kita hadapai pada masa lalu. Khususnya masalah yang lebih besar dan lebih berat dari yang sedang kita hadapi. Dalam pada itu, cubalah hayati bagaimana Allah memberi jalan keluar untuk menyelesaikannya. Kerana dengan mengenang hal yang berat yang pernah kita hadapi itu, kita akan merasa hiba bercampur bangga terhadap diri sendiri, dan akan tumbuh rasa percaya yang kuat kepada diri sendiri.
Jika seseorang mengingat kesukaran-kesukaran yang pernah dialami maka ia akan berasa bahawa beban yang ia hadapi ketika ini tidak berbeza dengan masalah-masalah yang lain. Dan setiap masalah akan berlalu, dan kemudian akan menjadi sejarah atau kenangan. Kita perlu belajar dan mengambil iktibar dari setiap masalah yang kita lalui, tidak terkecuali masalah yang lebih banyak sakitnya berbanding senangnya. Terimalah segalanya dengan senyuman.
Sekali-kali jangan berfikir dua kali untuk tersenyum,kerana dengan tersenyum bermakna kita sedang menghidupkan semangat dan kekuatan yang ada dalam diri. Jangan bermurung dan bermasam muka kerana itu akan menekan kekuatan, sedang menekannya bererti kita membuat diri kita menderita.
Apabila kita tersenyum kepada orang lain, bermakna kita sedang memberi kebahagiaan kepada mereka. Senyuman dapat menyuntik perasaan optimis dan damai di hati orang lain. Sebaliknya, jika kita tampil dengan wajah bengis dan murung bermakna kita telah menyeksa dan mengganggu hati mereka. Sudah pasti kita tidak suka menjadi punca kesedihan kepada sesiapa pun.......

Sayang Iz: Masih mampu senyum walaupun orang yang disayang tidak faham pun ketika diri sedang dalam kesakitan......!

No comments:

Post a Comment