Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Monday, November 14, 2011

kasih sayang tanpa syarat

Ada kalanya dalam hidup ini perasaan kasih sayang yang ada masih belum mencukupi. Lebih-lebih lagi apabila kasih sayang itu dilingkari dengan syarat-syarat tertentu. Ia masih belum mampu mengubah persekitaran yang ada. Apa yang diperlukan adalah kasih sayang yang lebih tulus dan kudus, kasih sayang tanpa syarat.
Bukankah kasih sayang Allah pada kita tanpa syarat. Dia menjadikan kita dengan sempuran tanpa mengharapkan apa-apa daripada kita. Kalau dihitung segala pemberian Allah kepada kita, maka tidak habis kalau kita hendak menghitung pemberian Allah. Demikianlah kasih sayangNya padanya.
Begitu juga seharusnya apa yang berlaku cetusan emosi kasih sayang sesama insan mengikut prinsip yang sama. Kasih sayang di antara seorang ibu dan anak bukanlah kerana ibu mengharapkan masa tua anak akan membalasa jasa ibu.
Namun begitu, persengketaan sesama insan sering menenggelamkan perasaan kasih sayang. Persekitran hidup yang sebelumnya indah, akhirnya dipenuhi dengan perasaan kebencian, dendam, dan sebagainya. Segala kebaikan yang pernah dicurahkan, semua terpadam daripada ingatan. Perkara yang berlegar-legar di fikiran hanya rancangan-rancangan negatif yang bakal menambah kelukaan jiwa ke tahap yang lebih parah.
Justeru dalam mengharungi apa jua kemelut yang berlaku, hidup dan suburkan kembali rasa kasih dan sayang ini. Nilai kasih dan sayang ini perlu ditingkatkan lagi ke tahap yang lebih bermakna iaitu sayang yang tidak bersyarat atau kasih sayang tanpa syarat.

Sayang Iz: Orang yang kita sayangi belum tentu menyayangi kita juga..........!

No comments:

Post a Comment