Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Friday, November 4, 2011

Jiwa yang bersatu...


Kalau hati suka, tidak rasa penat menyediakan makanannya setiap hari. Kadang-kadang kita lihat dia berbaring di kusyen yang kita ingin duduk, lalu kita tidak jadi melabuhkan punggung dan beralih ke tempat lain.
Sedangkan dia tidak mendatangkan apa-apa hasil buat kita, tetapi kita terhibur oleh kehadirannya itu. Kadang-kadang terpaksa berbelanja lebih untuk makanannya yang sememangnya mahal.
Apabila hendak baring dia akan mencari bantal, apabila hendak makan dia datang meminta, ketika kami sedang menikmati hidangan langsung dia tidak membuat kacau. Ketika hati telah suka rengekan menjadi hiburan, apabila dia tiada kita terasa resah dan tercari-cari dan dipanggil-panggil, tidak mengapa bersusah payah untuk membuatkannya gembira, sebab hati kita gembira melakukannya.
Begitulah bagaimana Si Hitam Meet telah dapat menempatkan dirinya di tengah-tengah kehidupan manusia yang eksklusif. Kerana apa? Kerana dia telah berusaha keras memahami manusia. Begitu juga manusia, kita perlu berusaha memahami dan menerima kelompok di sekeliling kita sebagai keluarga.
Semestinya kita boleh belajar banyak perkara melalui haiwan-haiwan peliharaan kita. Jiwa seolah-olah telah bersatu apabila kucing dianggap sebagai ahli keluarga, dia tidak lagi dilihat sebagai haiwan biasa.......

Sayang Iz: Dia memang manja dan sangat pandai mengambil hati.....

No comments:

Post a Comment