Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Thursday, June 16, 2011

Berbahgialah dengan anugerah Allah.....

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan atau penyakit, atau kekhuatiran atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya (dosa) kerananya. (Hadis Riwayat: Al-Bukhari 5642)

Seminggu bertarung dengan kesakitan dan ketidak selesaan hidup sebenarnya memberi lebih keinsafan kepada diri betapa kehidupan ini hanya sementara dan kesementaraan itu perlu diisi dengan melaksanakan segala tanggungjawab yang dibebankan ke bahu ini......Sesungguhnya keyakinan tetap tebal, bahawa Allah masih menyayangi dan masih memberi peluang untuk diri meneruskan kehidupan dan memperbaiki setiap apa-apa kekurangan. Memang sudah menjadi ketetapan daripada Allah swt bahawa setiap manusia pasti pernah dan akan mengalami sakit dan musibah. Syukur Ya Allah!

Sesungguhnya Allah telahpun merencanakan kehidupan manusia di muka bumi ini dengan jalan cerita yang berbeza. Mengingati masa lalu sebagai kenangan adalah suatu keperluan untuk kita jadikan landasan membangunkan masa hadapan supaya jauh lebih baik. Masa memang tidak dapat diputarkan kebelakang dan masa depan itu tidaklah terlepas daripada kenangan dan masa lalu yang telah kita lalui. Masa depan itu perlu kita bangunkan dengan masa-masa lalu serta kenang-kenangannya. Masa lalu yang indah, kenangan yang tidak terlupakan dan tidak mahu dilupakan.....

Barang yang lepas usah dikenang! Berikan diri peluang untuk hidup bahagia kini, dan masa depan dengan optimistik. Sentiasa bersangka baik dan fikirkan yang positif! Terpenting adalah jangan sekali-kali memandang rendah kepada diri sendiri kerana setiap individu diciptakan dengan potensi dan kebolehan yang berbeza!


Sayang Iz: Tak nak duduk wad bukan sebab takut tapi tak sampai hati nak tinggalkan anak-anak dan ayahnya di rumah lantaran masa cuti sekolah.........!



No comments:

Post a Comment