Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Monday, June 27, 2011

Kebijaksanaan dan Keunggulan Sahabat

Orang yang bijaksana adalah orang yang mencintai dan menghormati Allah. Orang yang benar-benar bijaksana adalah orang yang memperoleh hikmah dari kecelakaan yang menimpa orang lain.
Orang yang bijaksana itu berfikir dua kali sebelum berbicara kerana makin bijaksana seseorang maka makin pandailah dia menjaga mulutnya dan bijaksana itu lebih baik daripada kekuatan...kerana orang bijaksana adalah orang yang menonjolkan sifat sederhana dan lebih suka berdiam.
Kebahagiaan itu terletak pada pengorbanan, kemampuan mengekang kesombongan, keinginan untuk menderma, sikap tidak mengganggu orang lain dan jauh dari sikap egois dan ingin menang sendiri.
Tertawa dan senyum yang sekadarnya akan membuat jiwa menjadi lapang, hati menjadi kuat, menghilang kebosanan, meningkatkan semangat bekerja serta menjernihkan fikiran.
Sahabat yang paling baik adalah orang yang sangat kita percaya dan membuat diri kita tenang bersama-samanya, membantu kesulitan kita, ikut prihatin dengan kegelisahan kita dan ia tidak menyebarkan rahsia atau aib kita!


Sayang Iz: Andai tidak berhati-hati, menyimpan gunting dalam lipatan akan mencederakan kaki sendiri lantaran manusia yang agung dengan sifatnya yang mudah lupa.....

No comments:

Post a Comment