Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Saturday, May 7, 2011

Buat untuk orang Lain

Manusia selalu berasa bahawa banyak nikmat diberikan untuk orang lain tetapi tidak untuk dirinya. Maka timbul rasa cemburu dengan kesenangan orang lain. Maka sifat cemburu ini menghilangkan keseronokan bekerja kerana nikmat banyak diperoleh oleh orang lain bukan untuk diri kita.

Oleh itu, kita perlu rasakan bahawa semua nikmat Allah adalah untuk diri kita dan kita diajarkan oleh islam untuk mengagihkan nikmat itu kepada orang lain. Dengan kata lain, usaha kita bukan untuk diri sendiri sahaja tetapi untuk orang lain juga.

Sikap mengutamakan orang lain berbanding diri sendiri ini akan membesarkan energi positif kita. Matlamat kerja kita berbentuk jangka panjang serta sesuai dengan tuntutan islam, hublum minallah wa hablum minnnas (hubungan dengan Allah dan hubungan dengan sesama manusia.)

Kehidupan bermasyarakat menganjurkan kita bekerja bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi juga untuk orang lain. Kita disarankan untuk tolong menolong sesama manusia demi kebajikan, menjalinkan hubungan kemesraan dengan ikhlas, jaga hubungan hati dan perasaan orang lain serta tidak berburuk sangka dengan sesama manusia......insyaallah BAHAGIA!

Sayang Iz: Pengalaman digigit Mak Menti itu juga sesuatu yang membahagiakan.....

No comments:

Post a Comment