Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Tuesday, May 31, 2011

Pulihkan diri dari kesempitan tekanan hidup

Sebagai makhluk bernyawa, tubuh ini perlu digerakkan. Seluruh potensi diri sama ada fizikal, mental, emosi dan spiritual perlu digerakkan secara aktif agar seseorang dapat merasi nikmat hidup. Membiarkan diri beku dan jumud bakal mendedahkan diri kepada kerosakan dan kebinasaan.
Masalah dan tekanan hidup sering membuat seseorang meletakkan diri dalam keadaan beku dan jumud. Apabila masalah melanda, individu selesa mendiamkan diri sambil melayan tekanan yang dihadapi. Mereka suka menyendiri, kurang berbicara dan bersikap pasif. Minda asyik melayan pemikiran negatif. Keadaan ini menyebabkan emosi semakin tertekan. Nikmat rasa ceria dan suka makin hilang.
Tindakan memencilkan diri dariapda dunia luar bukan jalan terbaik ketika diri ditimpa masalah. Tindakan ini hanya menambah bebanan yang ada lantas mendedahakn diri kepada kesengsaraan, secara fizikal, mental, emosi dan spiritual.
Justeru, peluang hidup yang tidak kita pasti di mana dan bila nokhtahnya ini perlu kita hargai dan penuhi dengan positif. Ketika ditimpa ujian hidup usah bertindak berdiam diri atau menyisih diri daripada persekitaran. Kita sedar, keredaan mendatangkan ketenangan, kedamaian, kekuatan hati dalam menghadapi keraguan.

Sayang Iz: Bersyukur kerana diberi kekuatan masih mampu 'senyum' menghadapi pelbagai dugaan yang mendatang. Terima kasih Ya Allah!

No comments:

Post a Comment