Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Tuesday, May 17, 2011

Catatan Sempena Hari Guru: Guru yang Berkesan Sentiasa Berfikir

Kelebihan manusia adalah kerana memiliki otak. Otak manusia merupakan komputer yang amat menakjubkan. Guru yang berkesan sentiasa berfikir, menggunakan imaginasi, dan merancang. Kecemerlangan profesion keguruan sebenanrnya berkait rapat dengan keupayaan kita mengimplimentasikan teknik-teknik baru yang terbit daripada idea fikiran kita sendiri.

Guru yang berkesan hendaklah menjadikan dirinya sebagai contoh kepada pelajar-pelajarnya. Sekiranya dia ingin pelajarnya sensitif tentang menepati masa, guru sendiri perlu menunjukkan sikap itu. Misalnya dengan sentiasa masuk ke kelas tepat masanya, tidak melewat-lewatkan pemulangan buku yang telah diperiksa, tidak lewat datang ke sekolah, tidak lewat ke tapak perhimpunan dan tidak 'mencuri' masa kerjanya.

Guru berkesan tidak akan pernah merungut, mengeluh dan tidak akan berpuas hati dengan apa-apa yang dilaksanakan di dalam kelas. Sebaliknya, sentiasa berfikir untuk melakukan sesuatu yang lebih baik setiap kali melangkah ke kelas. Guru berkesan perlu membuat perubahan positif terhadap murid-muridnya. Dunia pendidikan memerlukan guru yang berkesan yang sentias berfikir dan mengajarkan anak-anak didik mereka berfikir.

Berfikir memang sukar tetapi tindakan anda itu akan mendatangkan banyak kebaikan kepada murid-murid anda. Berfikirlah..........

SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU KEPADA SEMUA INSAN YANG DIPANGGIL CIKGU dan BAKAL MENJADI CIKGU!

No comments:

Post a Comment