Cetusan Hati dan Dedikasi, Sayang Iz Kampung Daching, Negeri Sembilan,Malaysia

Saturday, May 14, 2011

Sesuaikan usaha dan keredhaan Allah

Secara semulajadi, kehendak manusia dan kehendak Allah itu sangat jauh berbeza. Perancangan manusia terbatas kepada kemampuan yang dimiliki dan segala natijah akhirnya akan ditentukan Allah Yang Maha Mengetahui. Perancangan Allah melampaui batas kemampuan manusia dan Allah berkuasa menentukan apa-apa sahaja untuk segala makhlukNya.

Dalam kehidupan ini, sesuatu yang ditakuti oleh manusia adalah kegagalan. Manusia memahami kegagalan sebagai matlamat yang tidak tercapai atau menyimpang daripada apa yang disasarkan. Akhirnya kegagalan boleh mengundang rasa kecewa. Kekecewaan boleh menyebabkan seseorang menyalahkan takdir Allah ke atas dirinya. Timbul perasaan seolah-olah Allah tidak mengasihi dirinya kerana setiap yang diusahakan itu berakhir dengan kegagalan atau gagal mencapai sasaran.

Sebenarnya kekecewaan itu boleh diubati jika seseorang memahami erti sesuatu kegagalan dalam hidup ini. Sesuatu yang dianggap kegagalan itu sebenarnya merupakan maklum balas terhadap segala keputusan dan gerak kerja yang telah kita lakukan yang tidak selari dengan kehendak Allah Yang Bijaksana.

Manusia merancang sesuatu kejayaan dan melaksanakan segala perancangan demi meraih kejayaan tersebut. Namun perancangan kita tidak menepati kehendak Allah yang penuh teliti dan bijaksana lalu menyedarkan kita bahawa tindakan kita harus DIPERBETULKAN. Wallahualam.....

No comments:

Post a Comment